





Viestimedia on Suomen johtava maaseutuun, metsään ja pientaloasumiseen liittyvien sisältöjen tuottaja. Toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut nopeasti. Maatilojen määrä on vähentynyt, digitalisaatio on muuttanut tapoja kuluttaa sisältöä, printtimedian kustannukset ovat nousseet, posti ei kulje päivittäin ja sisällön kulutus on siirtynyt digitaalisiin kanaviin.
Yritys tarvitsi datastrategian, joka tukisi tulevaisuuden visioita ja varmistaisi kehitystyön olevan linjassa organisaation liiketoimintastrategian kanssa.

Työskentelimme Viestimedian kanssa tunnistaaksemme arvonluontialueet, joista yritys hyötyy eniten datasta liiketoiminnan tavoitteidensa saavuttamiseksi. Keskityimme asiakaskokemukseen, sisältö- ja mediamyyntiin sekä sisällöntuotantoon.
Loimme OKR-mallin mukaiset mittarit kullekin arvoalueelle. Näin kehitystyö saatiin mitattavaksi ja seurattavaksi. Tunnistimme puutteet asiakastiedoissa ja laadimme suunnitelman niiden korjaamiseksi. Rakensimme kolmen vuoden tiekartan, joka vaiheistaa kehityksen arvoalueittain ja projekteiksi.

Viestimedialla on nyt liiketoimintalähtöinen kehittämisen tiekartta. Se tekee datakehittämisen näkyväksi ja ymmärrettäväksi johdolle. Lisäksi syntyi kyvykkyyksien kehittämisen tiekartta, joka ohjaa tietopääomien, data-alustan, roolien ja tiedonhallinnan kehittämistä.
Johto ja hallitus olivat tyytyväisiä suunnitelmaan ja valmiita investoimaan tunnistettuihin kehityskohteisiin. Datastrategiatyön jälkeen autoimme yli vuoden verran sen jalkauttamisessa luomaan kohdennetumpaa sisältöä ja parantamaan asiakaskokemusta.