Roll Out
12. syyskuuta 2025
Näytä kaikki
Viestimedia rakentaa asiakaslähtöistä kasvua uudella datastrategialla
Vaikutus
Datasta ja tekoälystä kilpailuetua
Uusi datastrategia auttaa Viestimediaa ymmärtämään asiakkaitaan paremmin. Tämä mahdollistaa kohdennetumman sisällön tarjoamisen sekä sisältö- ja mediamyynnin tehostamisen.
Button
3
vuoden tiekartta datan ja tekoälyn kehittämiselle
5
arvonluontialuetta tunnistettu
✔︎
Selkeät mittarit jokaiselle alueelle
✔︎
Parantunut asiakasdata tarkempaan kohdentamiseen
Haaste

Viestimedia on Suomen johtava maaseutuun, metsään ja pientaloasumiseen liittyvien sisältöjen tuottaja. Toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut nopeasti. Maatilojen määrä on vähentynyt, digitalisaatio on muuttanut tapoja kuluttaa sisältöä, printtimedian kustannukset ovat nousseet, posti ei kulje päivittäin ja sisällön kulutus on siirtynyt digitaalisiin kanaviin.

Yritys tarvitsi datastrategian, joka tukisi tulevaisuuden visioita ja varmistaisi kehitystyön olevan linjassa organisaation liiketoimintastrategian kanssa.

Ratkaisu

Työskentelimme Viestimedian kanssa tunnistaaksemme arvonluontialueet, joista yritys hyötyy eniten datasta liiketoiminnan tavoitteidensa saavuttamiseksi. Keskityimme asiakaskokemukseen, sisältö- ja mediamyyntiin sekä sisällöntuotantoon.

Loimme OKR-mallin mukaiset mittarit kullekin arvoalueelle. Näin kehitystyö saatiin mitattavaksi ja seurattavaksi. Tunnistimme puutteet asiakastiedoissa ja laadimme suunnitelman niiden korjaamiseksi. Rakensimme kolmen vuoden tiekartan, joka vaiheistaa kehityksen arvoalueittain ja projekteiksi.

Lopputulos

Viestimedialla on nyt liiketoimintalähtöinen kehittämisen tiekartta. Se tekee datakehittämisen näkyväksi ja ymmärrettäväksi johdolle. Lisäksi syntyi kyvykkyyksien kehittämisen tiekartta, joka ohjaa tietopääomien, data-alustan, roolien ja tiedonhallinnan kehittämistä.

Johto ja hallitus olivat tyytyväisiä suunnitelmaan ja valmiita investoimaan tunnistettuihin kehityskohteisiin. Datastrategiatyön jälkeen autoimme yli vuoden verran sen jalkauttamisessa luomaan kohdennetumpaa sisältöä ja parantamaan asiakaskokemusta.

Sovi online-tapaaminen
TUTKI LISÄÄ
ASIAKASTARINOITA
Olemme auttaneet teollisuusyrityksiä tehostamaan tehtaiden toimintaa, vähittäiskauppiaita optimoimaan varastotasot ja kuluttajabrändejä kohdentamaan markkinointibudjettiaan paremmin. Lisäksi olemme toteuttaneet monia muita projekteja, joissa asiakkaamme ovat saavuttaneet konkreettisia parannuksia liiketoiminnassaan.
Asiakastarinoitamme