





Nordic Tyre Group on Pohjoismaiden ja Baltian johtava riippumaton rengasjakelija. Toisinaan renkaat loppuivat kesken sesongin kaikissa tuoteryhmissä ja varastoissa. Kun asiakas oli ostamassa, oikeaa rengasta ei ollutkaan saatavilla. Turhautunut asiakas käveli kilpailijalle.
Varastonhallinta ei toiminut odotetusti. Järjestelmät eivät osanneet ennakoida kysyntää, täydennykset tulivat väärään aikaan. Jokainen tyhjä hyllypaikka oli menetetty kauppa. Tilanne vaati pikaista ratkaisua, mutta ensin piti ymmärtää ongelman todellinen laajuus.

Lähdimme liikkeelle datasta. Analysoimme perusteellisesti historiaa: milloin renkaat olivat loppuneet, kuinka paljon kauppoja oli menetetty, mitkä tuoteryhmät ja tuotteet kärsivät eniten.
Tunnistimme konkreettiset parannuskohteet ja rakensimme strategian, joka perustui arvoperusteiseen varastonhallintaan ja Theory of Constraints (ToC) -täydennysmalliin. Tämä lähestymistapa katsoo koko toimitusketjua kokonaisuutena ja varmistaa, että oikeat tuotteet ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Lopputuloksena syntyi kristallinkirkas tiekartta: mitä pitää tehdä, missä järjestyksessä ja miten. Mukana tuli myös konkreettinen suunnitelma siitä, minkälainen toteutuskumppani tarvitaan ja miten valinta kannattaa tehdä.

Analyysi paljasti valtavan potentiaalin. Nordic Tyre Group voi saada takaisin jopa 65% menetetystä myynnistä varmistamalla, että renkaat eivät lopu kesken. Kysytyimmissä tuoteryhmissä myynti voi kasvaa 75%, vähemmän liikkuvissa 54%.
Nordic Tyre Group sai käsiinsä toimintasuunnitelman, jolla ongelma ratkaistaan. ToC-lähestymistapa oli heille uusi, mutta sen voima vakuutti. Nyt heillä on selkeä käsitys siitä, minkälaista kumppania tarvitaan toteutukseen ja miten projekti viedään maaliin.