Nordic Tyre Group on Pohjoismaiden ja Baltian johtava riippumaton rengasjakelija. Renkaat loppuivat kesken kaikissa tuoteryhmissä ja varastoissa. Kun asiakas tuli ostamaan, oikeaa rengasta ei löytynyt. Tulos: turhautunut asiakas käveli kilpailijalle.
Varastonhallinta ei toiminut. Järjestelmät eivät osanneet ennakoida kysyntää, täydennykset tulivat väärään aikaan. Jokainen tyhjä hyllypaikka oli menetetty kauppa. Tilanne vaati pikaista ratkaisua, mutta ensin piti ymmärtää ongelman todellinen laajuus.
Lähdimme liikkeelle datasta. Analysoimme perusteellisesti historiaa: milloin renkaat olivat loppuneet, kuinka paljon kauppoja oli menetetty, mitkä tuotteet kärsivät eniten.
Tunnistimme konkreettiset parannuskohteet ja rakensimme strategian, joka perustui arvoperusteiseen varastonhallintaan ja Theory of Constraints (ToC) -täydennysmalliin. Tämä lähestymistapa katsoo koko toimitusketjua kokonaisuutena ja varmistaa, että oikeat tuotteet ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Lopputuloksena syntyi kristallinkirkas tiekartta: mitä pitää tehdä, missä järjestyksessä ja miten. Mukana tuli myös konkreettinen suunnitelma siitä, minkälainen toteutuskumppani tarvitaan ja miten valinta kannattaa tehdä.
Analyysi paljasti valtavan potentiaalin. Nordic Tyre Group voi saada takaisin jopa 65% menetetyistä tuloista varmistamalla, että renkaat eivät lopu kesken. Kysytyimmissä tuoteryhmissä myynti voi kasvaa 75%, vähemmän liikkuvissa 54%.
Nordic Tyre Group sai käsiinsä toimintasuunnitelman, jolla ongelma ratkaistaan. ToC-lähestymistapa oli heille uusi, mutta sen voima vakuutti. Nyt heillä on selkeä käsitys siitä, minkälaista kumppania tarvitaan toteutukseen ja miten projekti viedään maaliin.