Globaalilla konevalmistajalla oli iso haaste: alle puolet tilauksesta valmistettavista tuotteista saapui ajallaan. Asiakkaat turhautuivat, varastot paisuivat turhaan ja kulut karkasivat käsistä.
Ongelmat olivat kaikkialla. Toimittajien toimitusaikoja ja hintoja arvioitiin käsin – hitaasti ja epätarkasti. Kuljetusajat heittelivät, tarjoukset syntyivät tahmeasti. Kun toimittajia on yli 5000 ympäri maailmaa, virheitä tulee väistämättä. Jokainen virhearvio näkyi myöhästymisenä, ylimääräisenä kuluna tai menetetynä kauppana.
Yritys tiesi, että tekoäly voisi olla ratkaisu. Mutta mistä aloittaa? Mitkä ovat oikeat käyttökohteet? Miten varmistaa, että investointi tuottaa tulosta? He tarvitsivat kumppanin, joka ymmärtää sekä bisneksen että teknologian.
Aloitimme viiden viikon esiselvityksellä. Kartoitimme koko toimitusketjun: missä suurimmat pullonkaulat, missä data mahdollistaa älykkäämmät ratkaisut. Löysimme kymmeniä mahdollisuuksia, joista valitsimme vaikuttavimmat.
Seuraavat kuusi kuukautta veimme viisi tekoälyratkaisua tuotantoon:
Koneoppimismalli analysoi historiadata ja ennustaa, milloin tavara oikeasti saapuu – ei mitä toimittaja lupaa. Malli huomioi toimittajan, tuotteen, vuodenajan ja kymmeniä muita tekijöitä.
Tekoäly laskee todennäköisen ostohinnan perustuen yli 160 muuttujaan. Nyt tiedetään heti, paljonko tuote maksaa – ilman päiviä kestävää tarjouspyyntökierrosta.
Yhdistimme kaikki datan palat: toimittaja, varasto, kuljetus. Tuloksena kokonaiskuva siitä, milloin asiakas saa tuotteen. Ei enää arvauksia, vaan dataan perustuvia lupauksia.
Tärkeää oli, että toimimme siltana johdon vision ja teknisen toteutuksen välillä. Varmistimme, että tekoäly ei jää irralliseksi kokeiluksi vaan sulautuu osaksi päivittäistä toimintaa.
Muutos oli dramaattinen. Toimittajien toimitusaikojen ennusteet paranivat 39%. Se tarkoittaa vähemmän hätätilauksia, parempaa varastokiertoa ja tyytyväisempiä asiakkaita.
Hankintahintojen arviointi mullistui täysin. Aiemmin käsin tehty arvio heitti keskimäärin 820 euroa per tuote. Nyt tekoälyn virhe on vain 45 euroa. Ero on valtava kun tilauksia on tuhansia kuukaudessa. Tarkkuus parani 80%.
Asiakkaille luvatut toimitusajat osuvat nyt 13% paremmin kohdalleen. Ulkoisilta toimittajilta tilattujen tuotteiden kohdalla parannus oli peräti 23%. Jokainen prosentti tarkoittaa kymmeniä tyytyväisempiä asiakkaita viikossa.
Kenties tärkein muutos oli kuitenkin siirtymä reaktiivisesta toiminnasta strategiseen hankintaan. Nyt päätökset perustuvat dataan, ei mutuun. Tiimit voivat keskittyä olennaiseen – asiakkaiden palvelemiseen ja toiminnan kehittämiseen – kun tekoäly hoitaa rutiiniennusteet.