Helen toimii monella alueella – energiantuotannosta ja -jakelusta asiakaspalveluihin ja digitaalisiin kanaviin. Data oli hajallaan eri tiimeissä ja järjestelmissä, mikä vaikeutti yhtenäisyyden ja vastuiden ylläpitoa.
Datan omistajuus oli usein epäselvä. Tämä johti päällekkäiseen työhön, viivästyksiin päätöksenteossa ja haasteisiin datan yhdistämisessä liiketoiminnan prioriteetteihin. Helen tarvitsi strukturoidun mutta kevyen mallin, joka määrittelisi selkeästi vastuut ja istuisi luontevasti päivittäiseen työhön.
Työskentelimme tiiviisti Helenin kanssa räätälöidyn omistajuusmallin luomisessa. Aloitimme kartoittamalla keskeiset data-alueet ja selvittämällä niiden yhteydet liiketoimintaprosesseihin, operatiivisiin järjestelmiin ja päätöksentekoon.
Loimme yhdessä sidosryhmien kanssa yhteisen kielen ja määrittelimme selkeät roolit dataomistajille ja -vastaaville. Järjestimme interaktiivisia työpajoja yhteisen ymmärryksen rakentamiseksi. Varmistimme, että malli vastasi Helenin arkitodellisuutta.
Lopputuloksena syntyi kevyt malli, jota tukivat napakat roolikuvaukset, visuaalinen dokumentaatio ja perehdytysmateriaalit. Emme luoneet ylimääräisiä hallintotasoja, vaan upotimme omistajuuden olemassa oleviin prosesseihin luontevalla ja kestävällä tavalla.
Helenille luotiin datan hallintaan konkreettinen perusta, ja siitä tehtiin koko organisaation yhteinen vastuu. Malli selkeytti rooleja läpi organisaation, paransi datan laatukäytäntöjä ja vahvisti osastojen välistä yhteistyötä.
Se toimii myös ponnahduslautana muille datahankkeille – hallintamallille, analytiikalle ja tekoälykäyttötapauksille. Helen on nyt entistä valmiimpi hyödyntämään dataa kestävien ja asiakaslähtöisten energiaratkaisujen tuottamisessa.